Page 39 - Kincses2024
P. 39

AUGUSZTUS

                140 éves  a Keleti


                   iután 1846-ban elindult
               MMagyarországon az első
               vonat, a vasúti szállítás és köz-
               lekedés viharos gyorsasággal
               fejlődött. Egymás után nyíltak
               a  vasútvonalak,  épültek  az
               indóházak,  állomásépületek.
               A Nyugati (megnyílt 1846-ban,
               eredetileg  a  mostani  épület
               mellett, az Osztrák Vasúttársa-
               ság tulajdona), a Déli (megnyílt
               1861-ben, a Déli Vasúttársaság tulajdona)  krachok sorozatát hozta a magyar gazda-
               és a Józsefvárosi (megnyílt 1867-ben, ere-  ságban is, másrészt a kiszemelt terület rossz
               detileg Losonci néven, az Északi Vasút-  talajviszonyai miatt át kellett dolgozni a
               társaság tulajdona) pályaudvarok mellett  terveket.
               már az ötvenes években igény mutatkozott   A pályaudvart végül 3000 vörösfenyő
               részben az akkor már létező vasútvonalak  cölöpre építették, amilyenek Velencét is
               és pályaudvarok összekötésére, részben  óvják a süllyedéstől. Az 1881-ben végül
               egy nagy befogadóképességű központi  felgyorsuló építkezés két legfontosabb
               pályaudvar létesítésére. 1869-ben meg-  szereplője Rochlitz Gyula, az állomás-
               alakult a MÁV (ekkor: Magyar Királyi  épület tervezője, egyben az építésveze-
               Államvasút), az állam a kezébe vette a  tőség feje, valamint Feketeházy János
               korábban sokféle változatban a különféle  hídmérnök, a csarnok acélszerkezetének
               útvonalváltozatok és építmények mérnöki  tervezője volt. A „Magyar Királyi Vas-
               irodákban és hivatalokban kerengő terveit  utak  induló  házát”,  avagy  „Központi
               – melyek között szerepelt például egy a  Indóházat”,  az  ötvágányos,  villannyal
               Margit hídtól délre épített híddal a Délit  világított, 180 méter hosszú, 42 méter
               és a Nyugatit összekötő vasútvonal terve  fesztávolságú csarnokot az összes műszaki
               –, a társaság csődje után megvásárolta a  és utasforgalmi kiszolgáló helyiséggel
               Józsefvárosit, 1872 januárjában törvényt  1884. augusztus 16-án min den különösebb
               hoztak az új központi indóház megépíté-  ceremónia nélkül egy Miskolcra indított
               séről, és a nyár folyamán az építkezés is  vonattal avatták fel.
               elkezdődött.                        Az egykor világszenzációt jelentő, a kor
                 Az épületet eredetileg a mai Blaha Lujza  minden technikai újdonságát bemutató állo-
               térre tervezték, de mivel a Józsefvárosiból  más, amely 1892 óta Keleti pályaudvar névre
               jövő  vonatokat  csak  egy  viadukton  át  hallgat, ma műemléki védettség alatt áll,
               tudták volna idevezetni, végül a Kerepesi  amit indokolnak többek között a homlokzat
               úti vámnál, a Kerepesi és a Csömöri (ma  Vulcanust és Neptunust ábrázoló allegóriái,
               Thököly) út közötti területet jelölték ki. A  James  Wattot  és  George  Stephensont
               következő évtizedben azonban lelassult a  ábrázoló szobrai, az előcsarnokban Lotz
               folyamat, egyrészt az 1873-as világválság  Károly és Than Mór freskói.

                         Kincses Kalendárium    37         a 2024-es esztendőre





                                                                           2023. 09. 02.   11:49:34
        kincses_2024.indb   37                                             2023. 09. 02.   11:49:34
        kincses_2024.indb   37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44