Page 51 - Kincses2024
P. 51

NOVEMBER


                 70 éve jött létre a MALÉV














                  II. világháború után a magyarországi  esett át. A forgalom tovább nőtt, a géppark
               A légiközlekedést a semmiből kellett  tovább modernizálódott, hárommillió ember
               újra megszervezni. Ahogy akkoriban sok  utaztatása egyre több állami beavatkozást
               vállalkozás, ez is a Szovjetunió közremű-  és bankhitelt igényelt. Így történhetett
               ködésével történt. 1946. március 29-én  meg, hogy hiába a legjobb kelet-európai
               megalakult a Magyar–Szovjet Légiközle-  légitársaságnak ítélt nemzetközi díj 2010-
               kedési Részvénytársaság, a MASZOVLET.  ben, 2012. február 2-án a Fővárosi Bíróság
               Ez  Li-2-es  repülőgépeivel  elsősorban  csődvédelem alá helyezte a céget, másnap
               belföldi, később közeli („baráti”) külföldi  a MALÉV kénytelen volt leállítani a mű-
               járatokat bonyolított, eleinte a budaörsi,  ködést. Az utolsó járat, egy Boeing 737-es
               majd 1950-től a ferihegyi repülőtérről in-  aznap reggel landolt a ferihegyi betonon.
               dítva. 1954-ben a szovjetek egy kormány-  A bérelt repülőgépeket vissza kellett adni
               közi megállapodás keretében kiszálltak  a lízingcégeknek, nem egy közülük ma is
               a vállalkozásból, és november 26-ával  forgalomban áll valamelyik légitársaságnál.
               megalakult a Magyar Légiközlekedési  A felszámolási eljárás 2018-ban fejeződött
               Vállalat, a MALÉV. Az útvonalak elein-  be: a magyar nemzeti légitársaság jogutód
               te a korábbi városokat célozták, az első  nélkül megszűnt.
               nyugati járat 1956-ban Bécsbe, Európán   A vállalat történetét, különösen a het-
               kívül  ugyanebben  az  évben  Kairóba  ve nes években, légikatasztrófák szegé-
               indult.  Az  utasforgalom  folyamatosan  lyezték – Koppenhága, Bejrút, Bukarest,
               nőtt, a repülőgéppark lecserélődött: az első  sőt Budapest említése rosszul hangzik a
               TU 134-esek 1968-ban, a TU 154-esek  repülést szeretők fülében. De miután a teljes
               1973-ban  léptek  szolgálatba,  1988-tól  üzemmenetet átszervezték, több baleset nem
               megjelentek a Boeingek.           volt. A cég rajongóinak száma pedig ma
                 A  MALÉV  szocialista  nagyvállalat  sem csökken. Relikviákat adnak-vesznek,
               volt, végtelen állami támogatással, magá-  nosztalgiaoldalakon osztják meg emlékei-
               ban foglalta a repülőtér üzemeltetését, az  ket. A csőd okain máig vitatkoznak, sokan
               áruszállítást, az üzemanyag-kiszolgálást,  remélik, hogy lesz új nemzeti légitársaság
               a vámmentes üzleteket. A rendszerváltás  Magyarországon. Tény, hogy jó volt belépni
               után fel kellett szabdalni önálló egységekre,  külföldi tartózkodás után egy MALÉV-gép
               végül a maradék légitársaság is többszöri  utaskabinjába, s jó nekünk, akik elmond-
               magánosításon  és  visszaállamosításon  hatjuk: valaha utazhattunk a MALÉV-vel.

                         Kincses Kalendárium   49          a 2024-es esztendőre





                                                                           2023. 09. 02.   11:49:35
        kincses_2024.indb   49                                             2023. 09. 02.   11:49:35
        kincses_2024.indb   49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56