Page 51 - Kincses2024
P. 51
NOVEMBER
70 éve jött létre a MALÉV
II. világháború után a magyarországi esett át. A forgalom tovább nőtt, a géppark
A légiközlekedést a semmiből kellett tovább modernizálódott, hárommillió ember
újra megszervezni. Ahogy akkoriban sok utaztatása egyre több állami beavatkozást
vállalkozás, ez is a Szovjetunió közremű- és bankhitelt igényelt. Így történhetett
ködésével történt. 1946. március 29-én meg, hogy hiába a legjobb kelet-európai
megalakult a Magyar–Szovjet Légiközle- légitársaságnak ítélt nemzetközi díj 2010-
kedési Részvénytársaság, a MASZOVLET. ben, 2012. február 2-án a Fővárosi Bíróság
Ez Li-2-es repülőgépeivel elsősorban csődvédelem alá helyezte a céget, másnap
belföldi, később közeli („baráti”) külföldi a MALÉV kénytelen volt leállítani a mű-
járatokat bonyolított, eleinte a budaörsi, ködést. Az utolsó járat, egy Boeing 737-es
majd 1950-től a ferihegyi repülőtérről in- aznap reggel landolt a ferihegyi betonon.
dítva. 1954-ben a szovjetek egy kormány- A bérelt repülőgépeket vissza kellett adni
közi megállapodás keretében kiszálltak a lízingcégeknek, nem egy közülük ma is
a vállalkozásból, és november 26-ával forgalomban áll valamelyik légitársaságnál.
megalakult a Magyar Légiközlekedési A felszámolási eljárás 2018-ban fejeződött
Vállalat, a MALÉV. Az útvonalak elein- be: a magyar nemzeti légitársaság jogutód
te a korábbi városokat célozták, az első nélkül megszűnt.
nyugati járat 1956-ban Bécsbe, Európán A vállalat történetét, különösen a het-
kívül ugyanebben az évben Kairóba ve nes években, légikatasztrófák szegé-
indult. Az utasforgalom folyamatosan lyezték – Koppenhága, Bejrút, Bukarest,
nőtt, a repülőgéppark lecserélődött: az első sőt Budapest említése rosszul hangzik a
TU 134-esek 1968-ban, a TU 154-esek repülést szeretők fülében. De miután a teljes
1973-ban léptek szolgálatba, 1988-tól üzemmenetet átszervezték, több baleset nem
megjelentek a Boeingek. volt. A cég rajongóinak száma pedig ma
A MALÉV szocialista nagyvállalat sem csökken. Relikviákat adnak-vesznek,
volt, végtelen állami támogatással, magá- nosztalgiaoldalakon osztják meg emlékei-
ban foglalta a repülőtér üzemeltetését, az ket. A csőd okain máig vitatkoznak, sokan
áruszállítást, az üzemanyag-kiszolgálást, remélik, hogy lesz új nemzeti légitársaság
a vámmentes üzleteket. A rendszerváltás Magyarországon. Tény, hogy jó volt belépni
után fel kellett szabdalni önálló egységekre, külföldi tartózkodás után egy MALÉV-gép
végül a maradék légitársaság is többszöri utaskabinjába, s jó nekünk, akik elmond-
magánosításon és visszaállamosításon hatjuk: valaha utazhattunk a MALÉV-vel.
Kincses Kalendárium 49 a 2024-es esztendőre
2023. 09. 02. 11:49:35
kincses_2024.indb 49 2023. 09. 02. 11:49:35
kincses_2024.indb 49